Sollicitatieproces

We waarderen je interesse in onze organisatie en vinden het belangrijk om een transparant en eerlijk sollicitatieprocedure te hanteren. Hieronder leggen we uit hoe het proces verloopt, zodat je goed voorbereid bent op elke fase. 

Je kunt eenvoudig solliciteren door op de knop in de vacaturetekst te klikken. Vul het formulier in dat verschijnt en voeg je cv en motivatie toe. Als je liever een video gebruikt, is dat ook mogelijk. Je krijgt binnen 10 minuten een ontvangstbevestiging zodat je weet dat je sollicitatie goed is ontvangen.  

Als je geen ontvangstbevestiging hebt ontvangen, controleer dan je ongewenste mail. Als je eerder hebt gesolliciteerd, kun je mogelijk je sollicitatieportaal nog gebruiken. Log in via https://solliciterenbij.barneveld.nl/ voordat je solliciteert. 

Na de sluitingsdatum beoordeelt de selectiecommissie alle sollicitaties. Deze commissie bestaat uit de teamleider, een adviseur werving en selectie en mogelijk één toekomstige collega. Binnen twee weken laten we je weten of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, wordt afgewezen of dat we je als reserve-kandidaat nog in portefeuille willen houden. Over het algemeen bestaat de selectieprocedure uit twee gesprekken en staan de gespreksdata in de vacaturetekst.  

Als er geen sluitingsdatum is vermeld in de vacaturetekst, gaan we in gesprek zodra er een geschikte kandidaat heeft gereageerd. Wacht niet te lang met reageren, aangezien een vacature sluit zodra we een geschikte kandidaat hebben gevonden. We streven ernaar binnen twee weken te reageren.   

Bij een uitnodiging voor een eerste gesprek nemen we meestal telefonisch contact met je op om een afspraak te maken. In de bevestigingsmail via het sollicitatieportaal vind je alle details over de datum, tijd, plaats en met wie je het gesprek hebt. Na de gesprekken informeren we je over een eventueel tweede sollicitatiegesprek of afwijzing. 

Bij een tweede gesprek ontvang je opnieuw alle details in de bevestigingsmail. Dit tweede gesprek is bedoeld om dieper in te gaan op zaken die in het eerste gesprek zijn besproken. Mogelijk krijg je vooraf of tijdens het gesprek een casus voorgelegd. Na deze gespreksronde maken we onze keuze bekend via telefonisch contact. 

Voor sommige functie binnen de gemeente kan een selectie- of ontwikkelassessment nodig zijn. Dit staat dan vermeld in de vacaturetekst. Het assessment vindt meestal plaats voor het arbeidsvoorwaardengesprek. Je ontvangt vooraf alle informatie over de vorm, datum, tijd en locatie van het assessment. Het assessmentrapport volgt na het assessment binnen enkele dagen. Na het lezen van het rapport kan je toestemming geven om het rapport met ons te delen. De resultaten van het assessment zullen we vervolgens met je bespreken.  

Als we graag met jou verder willen, nodigen we je uit voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Vooraf vragen we enkele documenten en informatie aan, zoals legitimatiebewijs, relevante diploma’s, persoonsgegevens en salarisindicatie. De documenten vragen we ook mee te nemen naar het gesprek. Tijdens dit gesprek maken we afspraken over de startdatum en jouw arbeidsvoorwaarden, zoals je salaris en arbeidsduur. De gemaakte afspraken ontvang je ter bevestiging per e-mail. 

Ben je blij met de voorwaarden? Dan feliciteren we je en kijken we uit naar je komst als nieuwe collega! 

Als je akkoord bent gegaan, dan vragen we een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor je aan en stellen we je arbeidsovereenkomst op. Je arbeidsovereenkomst en een loonheffingsverklaring ontvang je digitaal en kun je ook digitaal ondertekenen. Voor de VOG aanvraag ontvang je instructies per e-mail. Na ontvangst neem je de VOG mee in je eerste werkweek en voeg je deze toe aan je personeelsdossier. De kosten voor de VOG-aanvraag kun je declareren en ontvang je bij je eerste salarisbetaling.

Welkom bij Gemeente Barneveld!