Overzicht van de organisatie
Op deze pagina staat een overzicht van de organisatie van de gemeente Barneveld. De gemeenteraad, het college en meer dan 650 medewerkers zetten zich in voor alle inwoners van de gemeente. Medewerkers werken samen in teams die horen bij Leefomgeving, Dienstverlening of Samenleving. Hieronder staat hoe de gemeentelijke organisatie is ingedeeld en wat de verschillende teams doen.
Gemeenteraad, griffie en college van B&W
De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente. De raad vertegenwoordigt alle inwoners in de gemeente. De raad neemt besluiten over de hoofdlijnen van het beleid van de gemeente. De griffie en raadsgriffier ondersteunen en adviseren de raad. Het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) voert de plannen uit en legt verantwoording af aan de gemeenteraad. Het college is het dagelijks bestuur van de gemeente. Het bestaat uit de burgemeester en 4 wethouders.
Directie en gemeentesecretaris
De directie en de gemeentesecretaris zijn de belangrijkste ambtelijke adviseurs van het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast sturen zij de ambtenaren van de gemeente aan.
Chief Information Officer (CIO)
De Chief Information Officer (CIO) zet de strategische koers uit voor de informatievoorziening binnen de gemeente.
Concerncontrolling
Concerncontrolling controleert of de gemeente volgens de regels werkt en efficiënt wordt aangestuurd, met beheersing van de risico’s. Zij adviseert de directie en het college. Ook onderzoekt en controleert zij of haar adviezen worden opgevolgd.
Teams Leefomgeving, Interne dienstverlening en Samenleving
De organisatie is verder opgedeeld in teams die horen bij 3 onderdelen: Leefomgeving, Dienstverlening en Samenleving.
Bij Leefomgeving horen de volgende teams:
Team Beheer
Zorgt voor het onderhoud van alle gemeentelijke eigendommen in de openbare ruimte. Dit zijn bijvoorbeeld wegen, riolering en bomen.
Team Garage, Verkeer, Autolaadkranen, Veegmachines en Trekkers
Zorgt voor transport van bijvoorbeeld grond, zand en stenen. Het team veegt straten, onderhoudt de wegbermen (maaien, egaliseren en aanvullen bij gaten) en onderhoudt gemeentelijk materieel, zoals straatnaamborden en verkeersborden.
Team Sport, Spelen, Begraven en Riolering
Dit team: inspecteert en onderhoudt gemeentelijke speelplekken; verzorgt begrafenissen op gemeentelijke begraafplaatsen en onderhoudt deze plaatsen; onderhoudt het gemeentelijke rioolstelsel, zoals leidingen en kolken.
Team Groen +
Verzorgt het onderhoud van gemeentelijk groen in wandelplaatsen en plantsoenen, met name in Barneveld.
Team Reiniging
Verzorgt de inzameling van huishoudelijk afval, zowel huis-aan-huis als bij de Milieustraat. Het team exploiteert 3 warenmarkten en voor eigen gebruik een grondbank.
Team Groen en Grijs
Verzorgt het onderhoud aan wandelplaatsen en plantsoenen in voornamelijk Barneveld. Het team onderhoudt in de hele gemeente wegen, straten, fiets- en voetpaden als die in eigendom zijn van de gemeente.
Team Groen Buitendorpen
Verzorgt het onderhoud aan wandelplaatsen en plantsoenen in alle dorpen behalve Barneveld. Het team voert dagelijks onderhoud uit aan wegen en bermen in vooral de buitengebieden.
Team Ontwikkeling
Werkt aan projecten in de fysieke leefomgeving, vooral nieuwe woningbouw en bedrijfsterreinen. Dit kunnen projecten van de gemeente zijn, maar ook van andere partijen. Het team bekijkt de verschillende belangen, zodat er zorgvuldige keuzes gemaakt kunnen worden.
Team Planologie, Bezwaar en Beroep
Beheert het Omgevingsplan van de gemeente. Het team behandelt alle aanvragen en bezwaren over bouwplannen. Dit geldt voor plannen van de gemeente en van inwoners of bedrijven.
Team Beleid Leefomgeving
Maakt plannen voor de toekomst van Barneveld. Waar willen we naartoe met onze gemeente en hoe komen we daar? Dit team maakt beleid en geeft advies over de leefomgeving.
Team Realisatie
Zorgt voor de voorbereiding en uitvoering van projecten in de fysieke leefomgeving. Het gaat bijvoorbeeld over nieuwbouw, groot onderhoud en vervanging van wegen, riolering en groen.
Team Vastgoed
Zorgt voor ontwikkeling en exploitatie van het maatschappelijk vastgoed dat in eigendom is bij de gemeente. Bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en sportgebouwen. Daarnaast ondersteunt het team de ontwikkeling van maatschappelijk vastgoed door andere partijen, bijvoorbeeld bij schoolgebouwen waarbij de school zelf de bouw leidt.
- Team Straten en verkeer
Bij Dienstverlening horen de volgende teams:
Team Bestuursondersteuning
Geeft ondersteuning aan het bestuur en de organisatie van de gemeente op juridisch, administratief en organisatorisch gebied.
Team Communicatie
Zorgt voor heldere en toegankelijke communicatie naar inwoners, ondernemers en collega’s. Het team coördineert de interne en externe communicatie, beheert de gemeentelijke communicatiekanalen en adviseert bij de woordvoering. Daarnaast wordt er vanuit een newsroom een verbinding gelegd tussen inwoners en de organisatie.
Team Documentaire Informatie Verzorging (DIV)
Is verantwoordelijk voor het archiveren van het handelen van de gemeente. Het team adviseert, ondersteunt en controleert bij het op orde brengen en houden van de informatiehuishouding.
Team Catering
Verzorgt eten en drinken op 3 locaties: De Werf, het HVC en het Gemeentehuis. Het team verzorgt ontbijt, lunch, diner en buffetten, bijvoorbeeld voor recepties en vergaderingen.
Team Bodes
Zorgt, samen met bewoners en bezoekers, voor een gastvrije en veilige omgeving. Het team helpt medewerkers van de gemeente hun werk te doen. Verder regelt het onder meer de post, klein onderhoud en ondersteuning bij audiovisuele middelen.
Team Belastingen
Draagt zorg voor de heffing en inning van verschillende lokale belastingen en de uitvoering van de Wet WOZ. Ook is het team verantwoordelijk voor het waarderen van de onroerende zaken en voor het behandelen van de bezwaren en beroepen tegen de belastingaanslagen en de WOZ-waarde.
Team Financiën, Control en Administratie
Is verantwoordelijk voor een doorlopende planning & control (P&C) cyclus door het jaar heen. Het gaat om de jaarrekening van de gemeente, de kadernota, 2 tussenrapportages en de programmabegroting.
Team Informatisering en Automatisering (I&A)
Adviseert, levert en ondersteunt de geautomatiseerde informatievoorziening. Het team voorziet in de technische ICT-behoefte van de organisatie en werkplekken.
Team HRM
Zorgt voor goed werkgeverschap binnen de gemeente. Het team verzorgt onder andere de personeels- en salarisadministratie en richt zich op het aantrekken, inzetten en ontwikkelen van medewerkers. Daarnaast ondersteunt HRM bij organisatieveranderingen.
Bij Samenleving horen de volgende teams:
Team Bedrijfsvoering en Juridische Zaken
Heeft specialisten die bijvoorbeeld bezig zijn met functioneel beheer, juridisch advies en de administratie van Wmo/jeugd, uitkeringen, financiën en leerlingenvervoer. Het team houdt zich verder bezig met registratie en handhaving Wet kinderopvang en het servicepunt voor minimaregelingen en bijzondere bijstand.
Team Veiligheid, Vergunningen en Toezicht
Heeft specialisten die werkzaam zijn als buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), vergunningverlener, procesregisseur, beleidsadviseur integrale veiligheid of als jurist openbare orde en veiligheid. Het team zorgt voor handhaving en toezicht van de algemene plaatselijke verordening (APV) en toetst de vergunningsaanvragen voor evenementen, horeca en de alcoholwet. Daarnaast adviseert het team de burgemeester over openbare orde en veiligheid
Team Klant Contact Centrum (KCC)/Publiekszaken
Is het eerste aanspreekpunt voor vragen, klachten en verzoeken van inwoners en ondernemers. Het team behandelt bijvoorbeeld registraties van geboorten, huwelijken, echtscheidingen of overlijdens en het aanvragen en uitreiken van documenten, zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
- Team Beleid
- Team Inkomen en Participatie
- Team Jeugd en Onderwijs
- Team Wmo, Schuldhulpverlening en beheerbureau Valleihopper